24 augustus 2016

Het grijze gebied tussen werk en privé

Nederland anno 2016 is een hotspot van start-ups, jonge bedrijven en ondernemers met grote dromen voor de toekomst. Alleen al in 2015 openden 163.000 bedrijven de deuren in één van Europa’s kleinste landen. Helaas gingen 100.000 bedrijven in hetzelfde jaar al weer ten onder. De oorzaken zijn verschillend – een rommelig bedrijfsplan, gebrek aan investeringen, te veel stress en ga zo maar door. Dit laatste is een interessant punt wat betreft de wereld anno nu – iedereen is constant met elkaar verbonden. Van de postduiven zijn we overgestapt naar e-mail. Van bellen naar appen. Van familiebijeenkomsten naar Facebook-groepen. Waar je ook ter wereld bent, je kunt ervoor kiezen om altijd bereikbaar te zijn – en soms wordt die keuze zelfs voor je gemaakt. Die constante verbinding kan stress opleveren.
De scheiding tussen werk en privé is altijd al een hot-topic geweest in Nederland. Wij hebben immers veel wetgeving die de werknemer beschermt van ontslag, in tijden van ziekte en meer. Wereldwijd staat Nederland altijd hoog bovenin de lijst van landen met shiny-happy-people – in 2016 zelfs op nummer 6. Maar hoe zit het met het geluk van ondernemers en medewerkers bij  MKB bedrijven? En kan de telecomsector daarin iets betekenen?

Je kan het communicatiegedrag van nu niet ondersteunen met de technologie van toen.

Uit onderzoek is gebleken dat 55% van de mkb’ers altijd zakelijke gesprekken van privégesprekken wil scheiden. Anderzijds blijkt dat 30% op ieder moment van de dag wilt kunnen bepalen of hij zakelijk of privé bereikbaar is. De overige 15% van de respondenten wil juist zakelijk en privé zo veel mogelijk kunnen combineren.

Oké, top die statistieken, maar wat betekent dit? Simpel: we kijken niet meer zwart-wit naar het het zakelijk en-  privégespreksverkeer. Nederland wil de controle over zijn communicatiemomenten hebben. Ik noem maar een voorbeeld: Ook al maak je duidelijke afspraken over wanneer je bereikbaar bent, je kunt niet altijd voorkomen dat je voor kleine dingen wordt gebeld. Ook op het moment dat je in de sportschool lekker bezig bent om je persoonlijke hardlooprecord te verbreken. Anderzijds kan het ook vervelend zijn als je schoonmoeder belt dat haar vaatwasser stuk is terwijl je net bezig bent met het voorbereiden van een belangrijke vergadering. Maar hoe voorkom je dat zakelijke bereikbaarheid tijdens privé uren (en andersom) voor extra stress zorgt? Zou het niet mooi zijn als de telecomindustrie daarvoor een oplossing kan bieden?

Het antwoord is, net als het thema van dit blog, ook niet zwart-wit. Zelfs als telecomleverancier kunnen wij mensen niet geheel verlichten van dit soort stress. Maar het is wel belangrijk dat wij onze verantwoordelijkheid hierin nemen.
Iedereen wil anders met zijn of haar bereikbaarheid omgaan. Daarom is het belangrijk dat wij als telecomleverancier extra flexibiliteit en controle aanbieden in communicatie momenten, en juist daarin speelt innovatie een grote rol. Het instellen van je beschikbaarheid en dat zichtbaar maken, snel doorschakelen op welk-toestel-dan-ook en één basis voor al je communicatie speelt daarin een sterke rol. Je kan het communicatiegedrag van nu immers niet ondersteunen met de technologie van toen.

Wij willen ervoor zorgen dat iedereen bereikbaar is, maar wel met controle en beleid.

Bron:  Voiceworks
Meer weten? Wij vertellen u graag meer!