16 oktober 2019

KPN Mobiel Netwerkmodernisatie

De kwaliteit van mobiele netwerken in Nederland behoort tot de top wereldwijd. Met een dekkingspercentage van 99,3% biedt het 4G-netwerk van KPN dagelijks mobiele diensten aan miljoenen gebruikers.

Naast spraak- en datadiensten, maken ook nieuwe technieken zoals Internet-of-Things in toenemende mate gebruik van mobiele netwerken. De komende periode zal KPN in heel Nederland vernieuwingen doorvoeren op het mobiele netwerk. Dit doen ze om een aantal redenen:

1. Verhogen van de netwerkcapaciteit; Om de stijgende trend van dataverbruik te blijven faciliteren zal KPN door het toepassen van nieuwe antennetechnieken ook de komende jaren voldoende capaciteit bieden zodat de klanten altijd en overal gebruik kunnen blijven maken van mobiele diensten.

2. Verhogen van de netwerkkwaliteit; Om te kunnen voldoen aan de eisen van mobiele communicatie in de toekomst zullen zij ook de kwaliteit van de mobiele netwerken verhogen. Dit betekent onder andere dat de gemiddelde datasnelheid omhoog gaat en dat de vertragingstijd op het netwerk verder zal dalen.

3. Voorbereiden op 5G; De komende jaren zal de nieuwe generatie mobiele technologie, 5G, wereldwijd stapsgewijs worden ingevoegd. Om straks ook landelijk 5G diensten te kunnen bieden wordt ervoor gezorgd dat de radio en antenne-netwerken voorbereid zijn op de nieuwe 5G-standaard. “5G ready” noemen we dat.

KLANTIMPACT: De impact tijdens de vernieuwingen zou minimaal moeten zijn, aangezien omliggende cellen de dekking tijdelijk zullen opvangen. Direct na de werkzaamheden zal gemerkt worden dat de kwaliteit van het netwerk weer is zoals je gewend bent. In de opvolgende weken zal KPN het netwerk optimaliseren en zal de klant ook de eerder genoemde kwaliteitsverbeteringen gaan ervaren. Indien je meldingen ontvangt over mogelijk verminderde dekking in het postcode-gebied waaraan gewerkt wordt, kan je aangeven dat KPN werkzaamheden uitvoert aan haar netwerk.

ACTUELE PLANNING: De werkzaamheden zijn gestart vanaf week 36 en lopen door tot en met maart 2021.

Deze aanpassingen zijn ook van toepassing op de mobiele abonnementen van 24Connect. Onze abonnementen gebruiken de masten van KPN.


Bovenstaande planning is erg globaal, maar via de website www.kpn.com/netwerkmodernisatie kan je op basis je postcode controleren of KPN momenteel aan het werk is in jouw regio.

Bron:  KPN
Meer weten? Wij vertellen u graag meer!